27 okt

7 gode vaner: opsummering

Her får du et hurtigt overblik over Stephen R Coveys 7 gode vaner.
Nederst i indlægget er der henvisninger til indlæg om hver enkelt vane, hvor du får et mere detaljeret indblik.

Få et hurtigt overblik her over de 7 vaner her

  1. Når du skyder skylden for dine ’uhensigtsmæssige’ karakterer på andre:
    ’Jamen, sådan er vi bare i vores familie’, ’chefen/manden/verden forstår mig ikke’ osv. så lægger du ansvaret uden for dig selv og bliver dermed et offer – for du kan ikke ændrer på hvad andre gør og mener.
    Trækker du ansvaret hjem til dig selv, så kan du tage skaberskeen i egen hånd og skabe det liv du ønsker.
  2.  

  3. De fleste topatleter visualiserer deres mål – de ser det for sig, mærker glæden ved at nå det og gør det!
    Hvis du ved, hvor du gerne vil hen, kan du styre efter det. Det gælder både dine professionelle mål og dine private mål. ‘Du kan ikke nå et mål du ikke har’. 
  4.  

  5. I løbet af en dag bliver du bombarderet med forskellige ting der kalder på dig: Telefonen ringer, børnene hiver i dig, veninderne har brug for dig…
    Du vil sikkert med glæde hjælpe alle og det er fint, men husker du også dig selv?
    Du kan bedst hjælpe andre, hvis du selv er i ’god stand’ – du skal kende dine højeste livsværdier og leve efter dem FØREND du lader dig hive i, i alle retninger.
  6.  

  7. Prøv at se situationen fra den andens synsvinkel. Prøv at forstå hvad der ligger til grund for den handling/mening hun har.
    Kend og stå ved dine egne livsværdier.
    – se om I kan finde en løsning som I begge er tilfredse med.
  8.  

  9.  Når du lægger dine egne referencerammer fra dig og er nærværende – opstår magi.
    Du behøver ikke at være enig med den anden, men prøv virkelig at forstå ham ⇒ lyt for at forstå.
  10.  

  11. Hvis der er to muligheder; dit eget og ”det forkerte” – så se dig om efter det synergiske tredje alternativ.
    Hvis du arbejder ud fra en vind/vind filosofi og virkelig søger at forstå den anden, vil du som regel være i stand til at finde en løsning, som er tilfredsstillende for jer begge  sammen er I stærke!
  12.  

  13.  Du skal kunne mærke hvad du har brug for ⇒og tage handling på det.
    – har du brug for flere kompetencer – så skaf dem
    – har du brug for udvikling – så søg den.

Bottom line:
Vi ønsker alle at blive forstået, bekræftet, værdsat og elsket.


Gå ikke glip af guldkornene fra Stephen R Covey’s gode vaner: 
Vane 1: Vær proaktiv 
Vane 2: Begynd med slutningen
Vane 3: Gør det første først
Vane 4: Tænk vind/vind
Vane 5: Søg først at forstå, dernæst at blive forstået 
Vane 6: Skab synergi
Vane 7: Slib saven

FacebookEmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *