09 okt

Vane 3: Gør det første først

Det handler om at tage de rigtige valg

– og gøre de rigtige handlinger, for at nå derhen hvor du gerne vil være.

Du kan dele dine opgaver ud på: hastesager eller vigtige sager.

Læs videre her


Hastesager
Er de opgaver der hiver i dig lige her og nu. De er tit meget populære hos andre, men som regel ikke særlige vigtige for dig.
Det kan fx være telefonopkald, uventet besøg, mails der popper op, folk der afbryder dig – lige skal sige noget til dig – lige vil have din hjælp eller mening.

Vigtige sager
Vigtighed derimod har noget at gøre med resultater.
Hvis du gør dine vigtige sager, bidrager de til at opfylde dine værdier og højeste mål.
Vigtige sager er fx planlægning af dine mål, både her og nu mål og fremtidsmål, det er opbygning af relationer – og at sætte tid af til afslapning/opladning.

Du reagerer på hastesager! Du handler på vigtige sager √

Hvis du ikke ved, hvad der er vigtigt og ikke kender dine ønskede resultater – kan du meget let blive kørt ud på et vildspor og bare overleve ved, at reagere på de hastehændelser der kommer forbi dig.
…uhh du er så stresset, at du ikke når noget…

Nøglen er ikke at prioritere det, der står i din plan, men at planlægge efter det, du prioriterer højest.

Dette kan bedst gennemføres inden for rammerne af en hel uge.
Prøv at lave et ugeskema.
Skriv ned, hvad der er vigtigt for dig at nå – og gå efter det.
Prøv så vidt det er muligt, at nå de vigtige ting først og derefter (hvis der er tid) kan du sige ja til de uvigtige ting der hiver i dig/kalder på dig.

Det skal ikke forstås sådan, at du skal være ufølsom over for andre, men du kan bare bedst hjælpe andre, hvis du har hjulpet dig selv først.

Prøv at forestille dig følgende:

Du sidder i et fly, der kommer ud i turbulens. Med dig har du et barn på 3 måneder og din gamle gangbesværede mormor.
Ilt maskerne falder ned. Du skynder dig at give den lille baby maske på og dernæst din gamle mormor – og vupti; time is up, der er ikke mere ilt tilbage i kabinen og du klarer den ikke.
Lille baby og gamle mormor klarer den heller ikke for ingen af dem går særlig godt.
⇒ Loose/Loose situation.

Hvis nu du i stedet hurtigt havde taget din egen maske på, så baby og dernæst mormor. Så havde du haft masser af ilt og energi. Du kunne tage baby på den ene arm og mormor under den anden arm – og I ville alle 3 komme ud af maskinen.
⇒ Win/win situation.

Got the picture? Optimer dig selv og hjælp DERNÆST andre.
Du må ikke gå på kompromis med dine inderste værdier og du må ikke byde dig selv at gå ned med stress.
⇒ Optimer dig selv, hav overskud og god energi, vær glad – og giv det videre… √


Hvad mener du – og hvad gør du?


Gå ikke glip af guldkornene fra Stephen R Covey’s andre gode vaner: 
Vane 1: Vær proaktiv 
Vane 2: Begynd med slutningen
Vane 3: Gør det første først
Vane 4: Tænk vind/vind
Vane 5: Søg først at forstå, dernæst at blive forstået 
Vane 6: Skab synergi
Vane 7: Slib saven

FacebookEmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *