16 okt

Vane 5: Søg at forstå – dernæst at blive forstået

Indlevelse  ⇒  empati  ⇒  kommunikation

Forestil dig, at du har problemer med dine øjne og går hen til en optiker. Han lytter kort til, hvad du siger og så tager han sine briller af og giver dig dem.

Få historien

Tag de her på, dem har jeg brugt i mange år og de har virkelig hjulpet mig.

Du tager dem på, men nu ser du bare endnu dårligere.

Du siger til ham at du overhovedet ikke kan se noget nu.

Sikke noget vrøvl siger han – du skal bare tænke positivt, så skal det nok gå. Jeg har selv brugt dem og jeg ved at de hjælper……

Vi giver rask væk ”gode råd” til hinanden – baseret på vores egne historier og ikke fordi vi har sat os ind i hinandens historier. Vi lytter ikke virkeligt.

Uddannelse i kommunikation består i, at du lærer at tale (som lille), så kommer du i skole og lærer at læse og skrive, men lærer du at lytte?

Lærer du at lytte så du forstår et andet menneske ud fra deres referencerammer?

Ofte lytter vi (selvfølgelig ikke dig ) ikke med den hensigt at forstå – vi lytter for at kunne svare.
Enten taler vi imens eller også forbereder vi os på at svare. Vi lytter ud fra vores egen historie.

Du kan lytte på 5 niveauer:

  1. ignorerer den anden og slet ikke lytte
  2. lade som om du lytter
  3. bruge selektiv lytning (gør du typisk overfor børn)
  4. bruge opmærksom lytning, hvor du lytter nøje efter de ord der bliver sagt
  5. lytte med indlevelse – det er den højeste form for lytning, som de færreste af os desværre benytter

 At lytte med indlevelse betyder, at lytte for at forstå. Hvor du evner at lægge dine egne reference rammer fra dig.

Grundtanken er ikke, at du er enig med vedkommende, men at du forstår det andet menneske både følelsesmæssigt og intellektuelt.

Eksperter mener at kun 10 % af vores kommunikation udgøres af ord, 30 % af lyde, mens 60 % kommer fra vores kropsprog.

Du skal altså ikke kun lytte med ørerne, men i endnu højere grad med øjnene og din inderste sjæl.

Alle mennesker ønsker at blive:

  1. Forstået
  2. Bekræftet
  3. Værdsat
  4. elsket

Stil diagnosen, før du skriver recepten ⇒forstå før du kommer med ”gode råd”.

Hvad oplever du mest:
– at blive lyttet til med stor indlevelse – eller – at den anden primært har interesse i sin egen historie/råd/svar?


Gå ikke glip af guldkornene fra Stephen R Covey’s andre gode vaner: 

Vane 1: Vær proaktiv 
Vane 2: Begynd med slutningen
Vane 3: Gør det første først
Vane 4: Tænk vind/vind
Vane 5: Søg først at forstå, dernæst at blive forstået 
Vane 6: Skab synergi
Vane 7: Slib saven

FacebookEmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *