06 sep

Hvad er kostkombinering?

– det er læren om, at sætte kosten sammen så den fordøjes og optages så let som muligt.

Helt præcist betyder det, at du skal spise protein og stivelse i hvert sit måltid.

Og hvad skulle det gøre godt for?
Det gavner din fordøjelse, som er hele grundlaget for, hvordan du har det.
Du vil få mere energi, flere næringsstoffer til cellerne, vægttab og mange andre sundhedsmæssige fordele.

Kender du det, at blive træt efter et måltid? 

Det er fordi dit fordøjelses system kommer på overarbejde når du blander din mad i en stor pærevælling. 

Det vil tage lang tid for maden, at passere gennem dit tarmsystem og det betyder, at du mister energi, føler dig oppustet,får ubalancer i blodsukkeret, evt. mavesmerter, forstoppelse og irritabel tyktarm, sure opstød, dårlig ånde, hovedpine, du kan få eksem, blive overvægtig og få for højt blodtryk…

Listen er lang - og det skyldes alt sammen, at din krop bruger unødig energi på at nedbryde maden. 

Du stresser din krop.


Forkert kombineret mad ligger i mavesækken alt for længe – og går i forrådnelse eller gæring.
Det stresser din krop – og prøv lige, at forestille dig, hvilken næring der er i det?..

Spiser du derimod såkaldte ‘monomåltider’ (altså mad indenfor samme gruppe) transporteres maden hurtigt igennem dit tarmsystem.
Det er nemt for din krop, at nedbryde – og du får energi af det du spiser √

 


FordøjelsessystemetDer bor 1,5 – 2 kg bakterier og mikrober inden i dig – og det du spiser har en enorm indvirkning på dette miljø.

For meget stress, medicin, dårlig kost samt for lidt søvn og motion fremmer ikke din sundhed.

Du skal nære dit tarmsystem ved at spise mad med vitaminer, mineraler, antioxidanter og fibre i, drikke nok væske og spise/leve på en måde, så du ikke nedbryder din krop, men derimod opbygger den.
Spis enkelt.  Vælg gode råvarer.

 

Når dit fordøjelses system fungerer let og ubesværet, fungerer ALT i din krop meget bedre.

 

Fordele ved kostkombinering

  • din fordøjelse fungerer nemt og ubesværet
  • du optager alle nærings stofferne
  • din krop får udskilt affaldsstofferne
  • dit immunforsvar bliver stærkere
  • din hud bliver sundere at se på
  • du vil gå ned i vægt, hvis du trænger til det
  • du vil føle dig lettere tilpas
  • du får meget mere energi

 

Du slipper for

  • oppustet mave
  • træthed efter maden
  • luft i maven, halsbrand, sure opstød
  • sukkertrang
  • allergi, eksem og andre udslæt
  • for højt blodtryk og mere alvorlige ubalancer
  • …og meget mere…

 

 Jamen, jeg synes det lyder besværligt, at skulle tænke over, hvad jeg må spise…

Du skal bare undgå proteiner og stivelse i samme måltid – that’s it.
Som med alt nyt, er der selvfølgelig en tilvænnings periode, men du finder hurtigt ud af hvad du kan sætte sammen.

Hvad skal jeg så spise til?
Fx mere inde for samme gruppe samt grøntsager, nødder, kerner og det gode fedt.

Er der noget der er forbudt?
Nej, når bare du blander din mad optimalt, er alt tilladt.

Med ganske små justeringer kan du tilpasse disse principper ind i din egen hverdag og til dine egne favorit opskrifter.

Jamen, hvad så når jeg er ude og spise?
Spis efter 80/20 reglen: gør det så godt du kan 80 % af tiden og giv lidt slip ind i mellem. (…men du vil garanteret kunne mærke forskel).

 


Du kan nemt tilpasse disse justeringer til både Lowcarb, Palæo og andre måder at spise på.

Når du begynder at kostkombinere, garanterer dig, du vil mærke en kæmpe forskel.

Hvad er kostkombinering? – din vej til en rask og let krop i balance √

 

Vil du have optimal sundhed?

– så læs også:
hvad syre/base balance er og hvorfor du skal spise frugt indtil kl. 12

Vil du have sendt en oversigt over, hvordan du kan blande din mad
– så skriv glad til mig på:
email@tinamikkelsen.dk

Bonusinformation

Et par sundere alternativer til stivelse

  • brug fintrevet blomkål i stedet for ris
  • brug fint strimlet squash i stedet for pasta
  • brug nødder og kerner som topping t/grønt
  • brug nødder og kerner som topping på din morgenmad i stedet for mysli
  • brug Stevia eller Sukrin i stedet for sukker

Du er altid velkomme til at stille mig spørgsmål.


Min personlige gevinst
Jeg har levet vegetarisk de sidste 15 år. Jeg har altid haft meget fokus på min sundhed, men min mave har alligevel altid voldt mig problemer.
Efter jeg begyndte at kombinerer min mad anderledes, er det slut. Det har betydet en KÆMPE positiv forskel i mit liv. Det er en stor befrielse, at have en mave der er i orden.
Jeg er også sluppet af med mange års meget voldsomme galdestens anfald.


Mine kostprincipper

FacebookEmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *