05 sep

Hvad er syre/base balance?

Den svenske kemiker Ragner Berg opdagede i 1930, at det du indtager og indånder sætter et aftryk i din krop af enten syre eller base, afhængig af de mineraler det efterlader.

For at holde en fin syre/base balance skal du indtage ca. 1/3 del syredannende mad og 2/3 basedannende mad.

  • Når pH-værdien i din krop er overvejende basisk er den rask og fungerer optimalt.

  • Når kroppen er for sur opstår der sygdomme.

⇒ Kroppen er fx langt bedre til, at optage ilt når miljøet i kroppen er basisk – og nogle teorier går på, at kræft skyldes mangel på ilt i kroppen ⇐

Hvordan ved jeg, hvad der er basedannende?

Få svaret her

Det hurtGrøntsagerige svar er:
– frugt, grøntsager, kartofler, nødder, kerner, det gode fedt, syrnede mejeriprodukter og vand.

Men det er meget mere nuanceret. Du kan finde informationer på nettet eller skrive til mig efter en oversigt: email@tinamikkelsen.dk

 

KONSEKVENSER VED EN FOR SUR KROP
Hvis du indtager for meget syredannende mad, bliver din krop syg.

Alle organer i din krop har en pH-værdi med en vis 'bufferzone' - fx. skal leverens pH-værdi ligge mellem 5-6, og mavesækkens mellem 2-5.
Dit blod derimod skal altid ligge på pH-værdien 7,4.

Hvis kroppen bliver for sur, 'ofrer' dine organer og knogler sig og afgiver nogle af deres basiske mineraler til blodet - det betyder, at din krop stille og roligt går i forfald.

Er dit indre miljø stadig for surt, må din krop stjæle flere basemineraler - det gør den så fra fx dit nervesystem. Det bevirker, at din hjerne begynder at arbejde langsommere, du kan have svært ved at koncentrere dig og din energi er nedadgående.

Du kan meget firkantet sige, at alle sygdomme er en og samme: nemlig en krop med for meget syre.

Din krop er intelligent og vil gerne overleve - giver du den for mange syredannende mineraler, går den på rov, som en tyv om natten - og stjæler basiske mineraler, så den kan opretholde en tålelig pH-værdi. 

Spiser du ikke basisk nok, går din krop derfor i forfald... av av.

 

træt mandEn krop med overvægt af syre viser sig som

  • træthed, hovedpine, væskeophobning, dårlig nattesøvn m.m
  • allergi, gigt, forstoppelse, astma
  • for højt blodtryk og stress
  • kroniske sygdomme 
  • gigt, fibromyalgi, psoriasis, hjerte kar sygdomme m.m
  • muskelsvind, knogleskørhed og kræft


Dit liv og helbred afhænger af, at pH-værdien i din krop er overvejende basisk.
En basedannende og iltholdig kost bestående af frugt, grønt og masser af væske er fantastisk vigtig.

 

Skal jeg så spise grøntsager dagen lang? (…ååh, jeg hader broccoli, tænker du måske….)
Nej, selvfølgelig er der plads til det hele.
Det er dog mest optimalt, at du spiser 1/3 del protein eller stivelse og 2/3 frugt, grøntsager, nødder, kerner, det gode fedt samt kartofler og skyr/homogeniserede mejeri produkter.


Er det kun det jeg spiser der har betydning for syre/base balancen?
Nej, der er mange andre faktorer der spiller ind: åndedræt, tanker, stress, motion, søvn, miljø, forurening, medicin, meditation m.m.

Grøntsager er de sundeste kulhydrater du kan spise.
De er smækfyldte med både fibre og næring og indeholder stort set ingen kalorier.
Hvis du vil give din sundhed max gas kan du med fordel spise grøntsager med et specielt højt indhold af klorofyl: alle de grønne grøntsager: brøndkarse, broccoli, grønkål, spinat, ruccola m.m. – især spirede kornsorter og byggræs.


Et par alternativer til stivelse

  • brug fintrevet blomkål i stedet for ris
  • brug fint strimlet squash i stedet for pasta
  • brug nødder og kerner som topping t/grønt
  • brug Stevia eller Sukrin i stedet for sukker

Vil du have optimal sundhed, så læs videre:

Mine kostprincipper

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *