27 jan

Kosttilskud – hvorfor og hvilke?

Der er delte meninger om, hvorvidt det er nødvendigt at tage kosttilskud eller ej, så du må følge din egen mavefornemmelse.

Nogle mener det er nok, at spise en sund og varieret kost.
Andre, som jeg, mener det er vigtigt, at supplere en sund livsstil med naturlige kosttilskud af god kvalitet.

Få mere viden her...

Vitaminer og mineraler er trods deres mikroskopiske størrelse helt afgørende for, at din krops systemer og organer fungerer optimalt.

En af dem jeg læner mig opad, når det drejer sig om vitaminer og mineraler er Anette Harbech Olesen (kvinden bag www.madforlivet.dk), som bl. a. siger:

”For blot 60 år siden kunne du få cirka 60 mg magnesium ved at spise en portion grønkålssalat. I dag skal du være heldig, hvis du får 10 mg fra samme portion. Det samme gør sig gældende for selen, zink og mange andre vitale næringsstoffer. Vores landbrugsjord drænes for næringsstoffer og mange konventionelle grøntsager dyrkes i rockwool eller kunstig jord, der ikke indeholder skyggen af mikronæringsstoffer”

 

  • Vi får en hel del af vores frugt og grønt fra lande der ligger langt væk fra os. Det betyder at det bliver plukket inden det er modnet, for så at modne på vej op til os.
  • Frugt udvikler først deres mineraler til allersidst i modningsprocessen, hvilket betyder, at det frugt der når os – ikke er fyldt med alle de gode næringsstoffer.
  • Vores dyrkningsmetoder og anvendelse af fosfatholdig kunstgødning har reduceret afgrødernes indhold af mineraler.

Det betyder, at indholdet af vitaminer og mineraler desværre ikke er så højt.

Hvorvidt du mangler vitaminer og mineraler samt hvilke kan være svært, at afgøre – du må:

  • mærke efter i dig selv, om du synes alting er i ordenkosttilskud
  • få det undersøgt hos lægen eller ved en vegatest

 

Vitaminer og mineraler de fleste mangler

 

Magnesium

bruges til at holde dit hjerte, knogler og muskler stærke. Magnesium indgår i mere end 300 processer i kroppen, og er alligevel stærkt underkendt.
Det meste af den vestlige verden mangler dette vigtige mineral.
Et evt. tilskud tages bedst 1 time inden søvn.

Naturlige kilder:  økologiske grønne grøntsager samt nødder og kerner, fuldkorn, kål, rødbede og gulerødder.

D-vitamin

får vi primært gennem solens stråler og eftersom vi bor på de breddegrader vi gør, har stort set alle danskere brug for et tilskud fra september til maj.

Tilstrækkelig høje D-vitamin niveauer er langt vigtigere end man hidtil har troet – det har stor betydning for bl.a. fedtforbrændingen, immunforsvaret, hormonbalancen, og muskelopbygningen.
Mangel kan føles som træthed og føre til sygdomme.

Naturlige kilder: Solen og fede fisk, men det kan være svært at få de doser du har brug for.

Omega-3

fedtsyrer er essentielle og skal tilføres hver dag. De bedste kilder er hørfrøolie, fiskeolie og økologiske fisk.

fiskeolieMangler du de essentielle fedtsyrer føler du dig syg og træt – du mangler energi og har svært ved at koncentrere dig.
Dit immunforsvar er nede og du kan have hormonelle forstyrrelser, depression og migræne.

Omega-3 er med til, at dæmpe stress og betændelsestilstande, de gavner kroppens mange celler og styrker dit hjerte, nerve- og immunsystem og ikke mindst din hjerne.
De øger din fedtforbrænding og insulinfølsomhed.
Derudover har de en beroligende effekt ved allergitilstande, astma, gigt og uren hud.

Sørg for, at få de essentielle fedtsyrer hver dag kombineret med et multivitamin/mineral tilskud af høj kvalitet.

Hvis du får omega-3 nok, vokser din hjerne simpelthen og virker bedre. Depression og hjertesygdomme rykker et skridt længere væk.

Multivitamin

Undlad at tage tilskud af enkelte vitaminer eller mineraler uden samtidig, at tage en multivitamin/mineralpille af god kvalitet.
 

Dette indlæg er blot ment som en oplysning til, selv at undersøge mere. For der er kosttilskud, som de fleste af os mangler og som kan gavne dig i væsentlig grad, hvis du får. Her er det kun beskrevet overordnet, men det er værd at kigge nærmere på.

Syntetisk vs organisk
Ud med de syntetiske fremstillede produkter - og ind med de organiske produkter, som er lavet ud fra mad, som din krop kan genkende og derfor optage meget bedre.
Køb kvalitets kosttilskud. Det er alle pengene værd og gavner dig bedst.

 
Kosttilskud kan aldrig erstatte sund mad, kun supplere.
 

Opbygning af din sundhed

FacebookEmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *